Ellen Thesleff-näyttely HAM:ssa 26.4.2019-26.1.2020

Ellen Thesleff-näyttely HAM:ssa 26.4.2019-26.1.2020

Kuratoin 26. huhtikuuta HAM Helsingin taidemuseoon avautuvan Ellen Thesleffin taidenäyttelyn. Näyttelyn nimi on sama, kuin vuonna 2017 julkaistulla kirjoittamallani elämäkerralla: Minä maalaan kuin jumala (Teos).

Vuonna 2019 tulee kuluneeksi 150 vuotta Ellen Thesleffin (1869–1954) syntymästä. Näyttely tuo esiin Thesleffin uraauurtavan ja kehittyvän taiteen lisäksi myös hänen elämänsä tapahtumia tekstien, valokuvien ja arkistomateriaalien avulla. HAMin kokoelmien keskeisten ja hienojen Thesleffin teoksien lisäksi kokonaisuutta täydennetään teoksilla yksityisistä ja muista julkisista kokoelmista.

Näyttelyn rakentaminen on unelmatyötä. Jos tutkijan työ arkistossa on yhtä aikaa kuluttavaa ja inspiroivaa nyhjäämistä kirjallisten aineistojen parissa, niin että silmät palaa läppärin valosta, on näyttelyn rakentaminen siihen verrattuna jonglöörin hommaa. Monta palloa ilmassa jatkuvasti, post it lappuja kaikki seinät ja työpöytä kirjavanaan. Mistä teoksia saadaan lainaan, mistä ei? Kuinka kauan paperityöt voivat olla esillä? Montako eri työtä tarvitaan, jos töitä pitää vaihtaa kolmen kuukauden välein? Kuinka paljon tekstejä? Kuinka paljon muuta aineistoa? Mikä on liikaa, mikä on liian vähän? Mitä yleisö haluaa? Mitä minä haluan? Ja pääosassa tietenkin ja aina taiteilija itse ja hänen teoksensa.

Samalla työ on historioitsijan työtä: mahdollisuuksia tehdä oma nykyhetkemme vieraaksi historian avulla ja osoittaa, miten toisin asiat ovat voineet olla ja miten ne juuri sen vuoksi voivat olla toisin taas tulevaisuudessakin. Näyttelyssä on esillä reilu 60 maalausta ja lähes saman verran puugrafiikkaa sekä muuta aineistoa, kuten valokuvia, kirjeitä, päiväkirjoja… Näyttely rakentuu teemojen varaan, joiden kautta pohdin Thesleffin uran eri vaiheita ja myös syitä sille, miten ja miksi ja hän uudistui pitkän uransa aikana niin monta kertaa.

Vapaus ja näkeminen olivat Thesleffille selvästi tärkeitä asioita. Hän lähti usein matkalle ja vaihtoi paikkaa hengästyttävällä tahdilla. Suomessa suunta oli Pohjois-Häme ja siellä Muroleen kylässä odottava Casa Biancan kesäateljee. Casa Bianca oli pala Italiaa pohjoisessa. Aina kun rahaa riitti, lähti hän matkalle kohti etelää, ennen kaikkea Italiaa. Mutta ennen Italiaa oli myös Pariisi, missä hän nuorena 1890-luvun alussa täydensi opintojaan.

Pariisissa häneen tarttui symbolismi, uusi filosofiaa ja elämän mysteerin tutkimista painottava taidesuunta. Näyttelyssä yksi osa on omistettu tälle teemalle. Pariisista Thesleff ajautui muiden taiteilijoiden johdattamana Italiaan, missä hän rakastui Firenzen kaupunkiin. Siitä tuli hänen toinen kotinsa. Firenzessä hänestä tuli ekspressionisti ja puugraafikko, yhtenä innoittajana englantilainen teatteritaiteilija- ja teoreetikko Edward Gordon Craig.

1920-30-luvuilla Suomessa Thesleff uudistui edelleen ja seurasi kansainvälistä taidemaailman menoa taidelehtien ja kirjeenvaihdon avulla. Toki hän edelleen matkusti jonkin verran, mutta vähemmän, mitä ennen. Hän kiinnostui selvästi suurrealismista, unista, fantasiasta ja sattumasta. Uran lopulla lähes 80-vuotiaana hän haki edelleen uutta ja löysi lähes täysin abstraktin ilmaisun. Näihin ihmeellisiin värikylläisiin viivakudelmiin ja -kompositioihin näyttely myös päättyy.

Näyttelyn julkaisu on Thesleff-elämäkerta Minä maalaan kuin jumala (Teos 2017)Kirja ilmestyy kesällä 2019 myös ruotsiksi Jag målar som en gud, Svenska Litteratursällskapetin kustantamana. Lisäksi näyttelyn yhteydessä julkaistaan sarjakuva Ellen T. taiteilijan elämästä (Teos).

Lämpimästi tervetuloa!



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *